Blijf op de hoogte van het nieuws bij Impuls & Woortblind.
Email adres
Veilig en zonder spam

Studeren met ADHD/ADD of dyslexie: krijg jij voldoende ondersteuning?

Het borrelt en gist rondom studenten met een ‘functiebeperking’, zoals ADHD/ADD, dyslexie en dyscalculie nu eenmaal gezien wordt als je studeert. Eindelijk staat het uitblijven van werkelijk inclusief onderwijs op de politieke agenda.

Op 24 april was er een Kamerdebat waarin een aantal organisaties aandacht vroeg voor de positie van studenten met een functiebeperking. Grootste problemen:

  • Gebrek aan duidelijke informatie over welke voorzieningen er zijn
  • Grote verschillen tussen opleidingen in wat er aan ondersteuning is, ook op financieel gebied
  • Te veel verschillende regelingen
  • Slechte/geen ondersteuning bij de overstap naar de arbeidsmarkt
  • bij het mbo is het nog complexer en onzichtbaarder wat er aan hulp mogelijk is.

Eén website met alle informatie

Minister Van Engelshoven gaf in elk geval gehoor aan de oproep van het ISO en de LSVb om te kijken hoe de informatievoorziening voor studenten met een functiebeperking beter geregeld kan worden. Zij bepleiten dat er één duidelijke website komt waar alle voorzieningen worden beschreven waar deze studenten recht op hebben.

Vul de vragenlijst in als jij problemen ervaart

Volg je een opleiding in het mbo of hoger onderwijs (ho) en heb je een beperking of chronische aandoening? Dan horen we graag van jou waar je tegenaan loopt. Wordt er genoeg rekening gehouden met jouw beperking? Krijg jij de ondersteuning die past?  Was het bijvoorbeeld makkelijk om een woning te vinden? Of ben je weleens ongelijk behandeld? Laat het ons weten en vul de vragenlijst in.

De vragenlijst neemt ongeveer 8 minuten van je tijd in beslag. Je kunt de vragenlijst invullen via deze link.
Bron: Ieder(in)

Meer informatie

Lees het overzicht van regelingen voor studenten met o.a. AD(H)D en dyslexie van I & W-lid en ervaringsdeskundige David.

Lees het bericht van Balans over het Kamerdebat met veel links naar meer informatie.

Lees artikel in NRC van 24 april 2019: Weinig plek voor student met beperking

Lees het verslag bij Handicap + Studie over het Kamerdebat en op 24 april en de uitkomsten.

Lees het verslag van een bijeenkomst van o.a. Ieder(in) én studenten zelf. Met concrete dingen die studenten missen en ideeën voor oplossingen.

Gerelateerde berichten

Menu
Blijf op de hoogte van het nieuws bij Impuls & Woortblind.
Email adres
Veilig en zonder spam