UDL maakt onderwijs echt inclusief

UDL maakt onderwijs echt inclusief

12 januari 2024 door Julie Houben

Onderwijs dat voor iedereen werkt. Dat inclusief is en neurodiversiteit als uitgangspunt neemt. Het is al lang onze wens. Want waarom zou je onderwijs maar op één manier aanbieden terwijl leerlingen en studenten niet allemaal op die ene manier leren.

Duizenden van hen lopen vast in het reguliere onderwijs. Niet omdat ze dom zijn, maar omdat ze anders leren. Ze hebben ADHD, dyslexie, autisme of een andere vorm van neurodiversiteit.

Ondersteuningsvraag

Onderwijsinstellingen moeten inclusief onderwijs bieden, volgens de wet. Maar ze doen dat nog steeds door neurodivergente leerlingen en studenten als 'iemand met een ondersteuningsvraag' te zien. De uitzondering, die extra hulp nodig heeft om de eindstreep te halen. Niet fijn voor de student en ook niet voor de onderwijsmedewerkers, decanen en IB-ers, want ze hebben hun handen vol aan deze 'leerlingen met een hulpvraag'.

Universal Design for Learning

Het kan ook anders! Door te werken vanuit de principes van UDL: Universal Design for Learning. Dit is een onderwijsontwerp dat de verschillen in leerbehoeftes en talenten ondersteunt en neurodiversiteit als uitgangspunt neemt. Concreet betekent dit:

  1. Het aanbieden van informatie op verschillende manieren
  2. Het controleren van voortgang op flexibele wijze
  3. Het vergroten van betrokkenheid via verschillende leerstrategieën.

Expertisecentrum ECIO heeft heldere informatie over UDL op haar webiste staan. Ook in de vorm van een geweldige poster met allerlei voorbeelden van hoe je de principes van UDL in de praktijk brengt. Wij zeggen: onderwijsinstellingen: go fot it! Ga hiermee aan de slag en laat al je leerlingen shinen.

Meer over UDL lees je op de website van ECIO.

De afgebeelde UDL spelposter is ontworpen door Mariëlle van Aart, iov ECIO, 2023. Je kunt hem ook als PDF downloaden.

Sluiten