7 januari Heusden: Waarom AD(H)D, Dyslexie en Dyscalculie elkaar versterken

7 januari Heusden: Waarom AD(H)D, Dyslexie en Dyscalculie elkaar versterken

19 december 2025 door Emmy Hendriks

Bij veel mensen komen dyslexie of dyscalculie en ADHD samen voor (37 % blijkt uit recent onderzoek). Dat komt door de genetische aanleg. Maar het versterkt elkaar ook.

Issues met aandacht

Als je ADHD hebt is het lastiger je te focussen op een taak die jou niet zo makkelijk afgaat. Dus worstelen door de lesstof en het je eigen maken is lastiger. Je wordt eerder ongeduldig, raakt eerder afgeleid door voorbijkomende gedachten waar je op in springt, gooit eerder je werk gefrustreerd in de hoek als het niet lukt.

En als je dyslexie en/of dyscalculie hebt, heb je veel meer aandacht, oefening nodig om een beetje vooruit te gaan, veel meer dan mensen die dat niet hebben. Dat kost energie en verhoogt ook de kans op afgeleid raken.

Wat kan je eraan doen?

Zoek de manieren die bij jou passen om je iets eigen te maken

Leren terwijl je beweegt helpt vaak heel goed. Tijdens het trampolinespringen, fietsen, hardlopen, wandelen bijvoorbeeld. Hoe? Dat gaan we met elkaar uitwisselen

Ook zijn mensen met ADHD, dyslexie en/of dyscalculie vaak beelddenkers. Dus eerst het beeld maken van wat je moet leren of weten (een vergadering voorbereiden is ook leren).

Zo heb je als je dyscalculie hebt ook trucjes, bijvoorbeeld je vingers gebruiken om te tellen, het op een andere manier visueel maken of juist talig.

Misschien heb je nog meer voorbeelden? Of wil je meer voorbeelden horen.

Kortom, tijd om alle verhalen met elkaar te delen. Natuurlijk weer tips vanuit eigen ervaring. Wat kunnen we daarin leren van elkaar?

Praktische info:
Woensdag 7 januari 2026| 19:30 tot 21:30 uur
INLOOP 19.00 uur, GRATIS ENTREE
Bibliotheek Vlijmen, Burgemeester Zwaansweg.

Meer over ADHD en Dyslexie cafe Heusden

Sluiten