Blijf op de hoogte van het nieuws bij Impuls & Woortblind.
Email adres
Veilig en zonder spam

Dyscalculie – over rekenangst en de rol van taal bij het rekenen

Hoeveel kinderen gaan huilend, misselijk en met buikpijn naar school, omdat het ze niet lukt de rekentafels te automatiseren? Het is één van de kenmerken van dyscalculie, waar je ook last van kunt hebben als je dyslexie hebt. Dat zijn toch al snel gemiddeld 2 à 3 kinderen per klas die dagelijks geconfronteerd worden met taken die hen niet lukken en andere kinderen wel: zonder te tellen weten dat 3 + 5 acht is; 5 + 7 twaalf en 6 x 8 achtenveertig.

Rekenangst

Het vorige artikel over dyscalculie (I & W Magazine nr. 1-2017) van Nel Hofmeester ging over volwassenen. Deze keer kijken we naar dyscalculie bij kinderen en jongeren en de rol van het onderwijs. We zoomen in op twee dingen die ook voor volwassenen met dyscalculie herkenbaar zijn: rekenangst en de rol van taal bij het rekenen. Maak tenslotte kennis met een methode uit Singapore, waar niemand wiskunde uit zijn lespakket gooit!

Lees het hele artikel Dyscalculie in het onderwijs van Nel Hofmeester uit Impuls & Woortblind Magazine nr 2-2017. En kijk hoe je om kunt gaan met rekenangst en de talige kant van rekenen.

Gerelateerde berichten

Slaapproblemen

Kenmerken, Symptomen

Er zijn aanwijzingen dat mensen met ADHD een verlate slaapfase hebben. Dit betekent dat je te laat slaapt, met vervolg dat je te kort slaap…vermoeiend!

Lees verder

ADHD – een slaperig brein?

Wat is
Psychiater Akke Meilink behandelt al sinds begin jaren ’80 kinderen én volwassenen met ADHD. Hij heeft een opmerkelijke visie op wat ADHD eigenlijk is. “Met de rem van iemand met…
Lees verder
Menu
Blijf op de hoogte van het nieuws bij Impuls & Woortblind.
Email adres
Veilig en zonder spam